söndag 3 november 2013

Kvällens utfodring

Söndag och det regnar, ja det har regnat i princip hela helgen, allting är fantastiskt blött och klafsigt. Idag har vi lagat vattenpumpen i strilande regn ute i en väldigt geggig vinterhage, vi hann bli på rejält dåligt humör och helt genomblöta både jag och trädgårdsmästaren innan vi fick den att fungera. Men nu så är den fixad och ska förhoppningsvis fungera hela vinterssäsongen.

Vi utfodrar ute i hemmabyggda foderhäckar. Det är gamla transportpallar med trägrindar på som vi sågat upp hål i så alla kan nå fodret från fyra håll, som tak ligger det en plywoodskiva som vi bara skjuter åt sidan när vi ska fylla på med hösilage. Men när det är så här blött och eländigt så ger vi kvällsmålet inne i stallet.

Det uppskattas kan jag säga dels är det helt svart ute då vi inte fått upp strålkastaren på knuten som ska lysa upp matplatsen i hagen också gillar inte mina får regn, de håller sig helst inomhus eller under tak då det regnar.
Kan ha betydelse att de är kortklippta och blir genomblöta på en gång men sedan är det ju så att Finullsfår inte har vattenavvisande täckhår som många andra raser, de är ju avlade på att ge maximalt med fin ull av tunnaste glansigaste kvalité och det har man lyckats bra med. Ull värmer ju fast den är blöt men kan de så undviker de regnet.

I år har vi lyckats med skörden, det är torrt hösilage precis som jag vill ha det. Vissa partier av våra vallar har mycket gråbo och brännässla (och smörblomma), de går också att ensilera men blir förstås betydligt blötare med sina grova stammar och blad. Men är det bara hackat så äter dom det gärna, ja brännässla är ju en delikatess torkad och innehåller många nyttigheter.

Men som sagt just den här balen är väldigt smaklig och med fin blandning av äldre vall, klöver och diverse örter. Lammen har vuxit till sig även den lilla som var vass över ryggen har blivit i bättre hull.
Jag passade på att klämma igenom några av tackorna ikväll och kunde konstatera att de är i lite väl gott hull :-) .  När man känner bakom frambenen så är de mjuka och goa med välfylld hud, den går liksom att rulla ihop och massera utan att man känner revbenen det första man gör. Blir till att strama åt fodergivan lite, man flushar inte Finullsfår de får så stora kullar ändå, onödigt att dra på sig fyrlingskullar om man kan undvika det.

Jag står kvar ett tag och lyssnar på de välbekanta äta-hö-ljuden. Är man stressad eller grubblar på något då ska man ställa sig i en hage eller ett stall med får. Finns inget så avkopplande som dessa lugna, vänliga djur som äter och mumsar. Jag känner mig alltid nöjd och belåten särskilt om det är snöstorm eller som idag regnoväder utanför dörren. Det kan blåsa och smattra hur mycket som helst mot fönster och dörrar men här inne är det torrt, lugnt och fridfullt. Som alltid en skön avslutning på en lång dag.

4 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Vilka fina bilder. De är riktiga snyggingar...fårdamerna :)
Mina höns har samma effekt på mig. Är jag stressad eller nere så går jag ut och hänger med hönorna....de är riktiga lyckopiller :)

Annelie sa...

Lyckopiller är rätta ordet!

Anonym sa...

Vilka fina får! Ser riktigt välmående ut!
Nästan så jag längtar efter snö när jag ser bilderna. Det blir så mkt ljusare och goare med snö.
Det gråa regniga Novembervädret som varit hittills gör det mörkt som i en kolgruva.

Annelie sa...

Tack, ja de är kanske lite väl trinda, välmående låter bättre! November är bara något man måste passera förstås, går en aning bättre när det ligger vit fluffig snö på marken faktiskt :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails