torsdag 6 mars 2014

Aktiv -en gammal trotjänare.

För någon dag sedan var det här ekipaget på besök, eller besök är väl kanske fel benämning. Det är ju Olof, dotterns sambo, som den här dagen jobbat nere i hagen med trädgårdsmästaren. De röjer på det igenvuxna betet som vi håller på att återställa sakta men säkert.

Det blir så fint så, fåraherden är supernöjd! Särskilt som det bara händer utan att jag själv har rört en enda slykvist. Jag tycker faktiskt att det är kul att röja och såga ner, antagligen för att man ser resultat så snabbt och att man kan bestämma hur slutresultatet ska bli med träddungar och sälgbestånd som man sparar. Sälgen ska finnas kvar till en del, den är ju binas viktigaste föda de tidiga vårdagarna när de flyger ut ur kupan för att proviantera första gången.

Hursomhelst, den gamle trotjänaren Aktiv-skotern passar bra till jobb i snö där vi inte har någon väg som fyrhjulingen kan ta sig fram på. En extra bonus för mig är att det blir det hårda och fina spår så att jag och Atle kan promenera ut på vallarna uppifrån huset. Efter en dags jobb så körde Olof hem via skoterleden till Lillgärdan som ligger ungefär 7km från oss. Själv promenerade jag runt nere där de röjt och kände mig väldigt nöjd. Ser förstås framför mig hur nöjda tackorna kommer att bli med nytt bete där det finns sälg och rönn att äta, de älskar rönnens blad och bark.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails