fredag 14 mars 2014

Fårklipp!

I torsdags var det klippardag här på Höjden, vi klipper våra får innan lamning det fungerar bäst för oss. Känns alltid skönt att ha det avklarat, tackan blir så ren och fin samtidigt som man ser om de behöver mer foder.

Här ligger Fröken frökens päls, det är tackan jag tänkte ta bort i höstas och därför lät bli att klippa då. Sedan fick vi inte till det med slaktaren innan baggsläpp så hon blev kvar ett år till.
Hon får präktiga lamm men är en dålig mamma, det blir alltid flasklamm efter henne, därför ligger hon risigt till så att säga.
Hennes fäll har varit enorm och hon har mer och mer sett ut som en Jak! Ni ser henne i bakgrunden på väg in till sina kompisar, plyschig, rund och fin i sin nya frisyr

Jag har tänkt att hon kanske är i tunnaste laget där under all ull för med den pälsen har hon inte behövt äta lika mycket för att hålla värmen i vinter. Men det kan jag säga att hon inte var, nä det var en trind och rund liten Frökenfröken som säkert har tre lamm i magen varav hon bara kommer att ta till sig ett, hmm.

Det är Martin som klipper, vi har anlitat honom i princip sedan vi började med får. Väldigt smidigt att ta hjälp av en proffsklippare. Högdräktiga tackor är stora och tunga, de kan ha det lite jobbigt med andningen om de får sitta för länge men ligga på sida är skönt...
Nu klippte vi på morgonen så de hade bara fått en liten tuss med hö att tugga på i vänta på klippning, det går en aning lättare när de inte har magen full med foder.

Äldre tackor är i regel lugnare att klippa, de har förmodligen lärt sig vad som är på gång och tycker nog att det är skönt att slippa den tjocka varma ullen som är i vägen när de ska klia sig.

Här ser man hur en normal fäll ser ut, den är bara en tredjedel så stor som den som är ett år "lång". Martin berättar att det egentligen är svårare att klippa den korta då den inte håller ihop på samma sätt som den årsgamla fällen, det blir lite mer duttande och fösande av ull-sjok hit och dit medan den stora håller ihop och är lättare att hantera på så vis.

Efter tackorna klippte vi baggarna, det går smidigare för vart år. De tycker också att det är skönt att bli hanterade och klippta, sedan har vi blivit bättre på att ordna logistiken kring deras klippning så den här gången gick det väldigt snabbt och smidigt.

Jag hade redan kvällen innan stängt in dom i en mindre box och sedan när vi klippte så delade vi av och höll den som väntade på sin tur i en trång liten hörna. Våra baggar är inte vana vid att stå uppbundna, när jag skaffar nya ska jag lära dom det från början,  att gå i koppel också, det vore väldigt praktiskt. 120 kg bagge som inte vill gå dit man själv vill är ingen lek, tur att de gillar plåthinken med korn!

Jag ska förresten gå en kurs i tovning den här helgen så nu har jag färsk ull att ta med mig, få se om jag lyckas tova någonting överhuvudtaget, det ska bli kul att prova på iallafall.

Trevlig helg på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Annelie!
Skrev ett långt inlägg till dig häromdagen som jag inte fick fram. Er Martin ser ut att vara en jätteduktig klippare. Jag håller med dig, det är skönt att klippa innan lamning. Precis som du säger så ser man hullet bättre då. Och rumpan. Och juvret. Det sparar mycket tid att kunna se dessa vitala delar utan ull som skymmer.
Jag är ju såklart nyfiken på vad man får betala för att klippa ett lamm. Ettårsull ( 38 eller 40 kr), halvårsull ( 35 kr), dräktiga tackor ( 38) etc. Jonas tar ingen uppkörningsavgift och det tycker jag är dumt. Det tar ju typ alla andra hantverkare? Han försöker också samla alla klippningar han har i samma område så att lammbönderna kan dela på resekostnaden. Jonas tar dock aldrig mindre än 500 kr för en klippning, det har jag fått igenom, för det tar ju tid att hänga upp grejerna och köra dit etc. Jag har sett i Uppsala att klippningarna är dyrare där än här på Gotland. Men viktigast är ju att man har en klippare som har god hand med djuren och som klipper snyggt. Man vill ju inte att ens älsklingar ska ha ful frisyr?
Mien

Annelie sa...

Hej Mien! Ja jag håller med på alla punkter och det där med djurhanteringen är viktig. Martin är hur lugn som helst och tar i bara då det behövs, inget ryck och slit i djuren.
Vi klipper ju alltid två gånger per år och betalar 40:-/st oavsett, sedan tillkommer 20:- för klövar (som jag den här gången redan klippt själv eftersom jag fick brev från Länsstyrelsen om en kommande inspektion och blev stressad över deras långa naglar). Startavgiften är 200:-. Resan tillkommer förstås, 30:-/milen för vår del blir 240:-.

Startavgiften har han börjat med i år och det säger jag ingenting om. Hos oss går det till så att han själv hämtar fram djuret medan vi släpper tillbaka och tar reda på ullen. Olika priser för ettårs- eller halvårsklippning (eller dräktig) har vi inte pratat om, men jag antar att han skulle plussa på någon krona om vi bara klippte en gång per år.
Jag har inte provat på att samordna med andra fårgårdar då jag har så snävt schema kring mitt jobb men jag vet att en del gör det, särskilt de med färre får.

Jag är så glad att vi har en fårklippare som tar på sig att komma även till oss som har få djur, för nog får de jobba för slantarna. Tur att vi har några större fårgårdar som anlitar honom plus att han förstås har 150 egna tackor.
Du det här med att kommentaren försvinner låter ju mystiskt! Men bra att du orkar skriva igen, jag vet hur man kan tappa tråden då några väl nedprintade ord bara går upp i rök, väldigt irriterande.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails