onsdag 12 mars 2014

Här växer det och spirar.

Tackornas magar växer, ungefär fyra veckor innan första möjliga lamning. Vi provar foderblocken från Hunden och Herden i år istället för kraftfoder/korn. Det fungerar bra än så länge men nu börjar jag fega ur lite. Det är liksom för bra för att vara sant, helt tyst och lugnt vid utfodringen bara lite spridda bräkanden när jag fyller på nytt hösilage. Hinkarna töms ganska fort men har räckt längre än jag trodde. Det är ingen trängsel runt dom, det verkar som om alla får god tid på sig att gnaga och slicka i sig ur innehållet.

Men eftersom Finullsfår är lite speciella med att de har så många foster, oftast fler än två, så kräver de också ett bra foder för att alla lammen ska växa bra.
Underutfodring ger svaga och i värsta fall inte fullgånga lamm, de kan också göra så att lamningen blir jobbig med fler fellägen eftersom lammen är svaga och inte vänder sig och hittar ut som de ska. Överutfodring kan göra tackan för fet så det blir trångt samtidigt som lammen blir stora och svåra att få ut på så vis. Ja ni hör ju, det ska vara perfekt då blir det bäst.

Nåväl nu har jag som sagt börjat fundera ifall den här kraftfodervarianten räcker för våra tackor och det kan jag bara få svar på genom att analysera grovfodret som är basen i foderstaten. Ett slarvigare alternativ är ju att bara hoppas och tro att det är bra och sedan ta eventuella konsekvenser av det, vilket jag inte har lust att göra.

Så nu väntar jag med spänning på analyssvar av hösilaget. Är det för låga värden så blir det till att stödutfodra med kraftfoder.

Annat mer hanterbart växande är pelargonia-sticklingarna som nu rotat sig på riktigt och trivs i vårsolen. På dagarna står de på köksbänken och mår gott i dagsljuset. Vi ska ordna lite mer ytor till kommande planteringar och odlingar så köksbänken blir fri, jag anar en epedimi av sålådor framöver.

Gamla bakpåtar från I19 tjänstgör som odlinglådor, formatet är perfekt till våra planteringar i 8:ans kruka. Här är det chillisar som ränner lite och i fönstret har precis salvia och rosmarin börjat gro, sedan väntar vi med spänning på kaprisen, den är långsam och kan ta tid på sig så vi får se om det blir något. Vi har äntligen haft flera dagar med sol så det känns som om våren är på väg nu.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails