söndag 13 april 2014

En bra investering


Köpte en kamera till fårhuset ifjol som aldrig kom till användning för att jag är så teknik-slö (kan om jag vill, ja ni fattar). Nu kan jag inte begripa hur vi klarat oss utan! Sån tidsbesparing med några enkla inställningar och inköp av en extender som ökar trådlösa räckvidden.
Som här, Mimmi står längst bort till vänster medan alla andra äter middag. Hon väver på bakbenen och är lite frånvarande. Lamm i natt tänker jag och går in för att äta middag.

Hinner äta maten och dricka kaffe, vi har bara haft en lamning under eftermiddagen, två minilamm som behövde lite extra tillsyn. Kollar lite förstrött hur läget är istallet i mobilen och ser att hon redan lammat. Tar en bild (ingen vidare upplösning men ändå, man kan fota också) river på mig arbetskläderna och går ut. Lockar in henne i egen kupé sedan lammar hon klart under kvällen blev total fyra småttisar. 
Jag kan hålla koll via mobilen eller datorn om jag går in och värmer mig en stund, väldigt skönt. Helt kan man ju inte förlita sig på kameran men bara att kunna kolla mitt natten om alla är ok innan man kommer ut och stör känns bra. Och är det helt lugnt kan man sova vidare.
Det blev 8 lamm igår och trillingar idag. Nu ser det lugnt ut, alla ligger och idisslar

Det känns helt klart som en bra investering, nästa steg är en kamera med bättre upplösning och panorering. Men än så länge är den här mer än bra!

5 kommentarer:

Livet på Nedergård sa...

Jag har drömt om en sådan kamera men ännu inte skaffat. Det skulle underlätta betydligt att inte behöva springa ut i onödan om nätterna!

Annelie sa...

Ja, det är helt magiskt, du kommer inte att förstå hur du klarat dig utan... Här i Sverige har vi en butikskedja som heter Kjell och Co, de har alla möjliga pryttlar för den som vill fixa tekniken hemma. Imorse slog jag på dator och öppnade kameralänken så att mannen skulle höra ifall jag ropade på honom medan jag var i stallet. Man kan ju få händerna fulla så här i lamningtider så det finns inte tid att hämta hjälp när det krisar :-)

Anders sa...

Man ska inte underskatta vad modern teknik jag göra för att underlätta lantlivet. Än så länge har jag bara åtelkameror som håller koll på viltskador, men trådlös kamera låter som ett spännande komplement.

Annelie sa...

Hej Anders! Ja tänk, ibland önskar jag att min mormor fått leva och se vilka finurligheter man kan ta till för att göra allt som på hennes tid skulle övervakas och göras på dygnets alla timmar av en person.

Odensvi gård sa...

VIlka härliga bilder. Jag är full av beundran för alla som arbeta inom jordbruksnäringen och gör ett så fantastiskt arbete.
Ha en skön fortsättning på Påsk Helg.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails