tisdag 17 juni 2014

Arbete, odling och att karva av sig armen...

Vad pysslar vi med här på Höjden? Förutom att vi arbetar båda två, jag på mitt företag och trädgårdsmästaren åt de nya ägarna på sitt gamla så försöker vi hinna med här hemma.
Det är som vanligt med andra ord, i stressar på jobbet och landar sedan lätt utpumpade hemma på gården. Den här tiden på året är det galet mycket som ska hinnas med.

Det blir en hel del odlingspyssel med fikapauser i växthuset. Vi är just nu inne i en period med kallt försommarväder, nordlig vind med regnskurar och temperaturer ner till 7 grader. Ganska perfekt arbetsväder med enormt omysigt, blir en aning kallt om fingrarna. Då är det skönt med en tempererad yta som håller blåsten ute.

Resultat av stressig livssituation för oss blir snabbmat, här en variant på pizza som är bekvämt och hyfsat gott när man adderar lite mer gosaker på dom. Alltså ni har ju hört att jag gillar ägg men man kan ju inte alltid äta 5 ägg till middag, blir en aning torftigt i längden. 


Växthuset är fortfarande belamrat med handelsplantor av tomat och chilli så vi har inte ställt i ordning våra egna odlingsbäddar ännu. Men trädgårdsmästaren säljer av eftersom så till midsommar ska vi gör färdigt vårt eget. Det blev lite väl många av varje sort så det kan vi minska ner till kommande år (tänker den toleranta frun som ett tag höll på att få nippran av alla sålådor inne i huset).

Ibland har vi tur, vår fina dotter som vet vad päronen uppskattar kommer hem och lagar trerätters. Ikväll doftade det gott av vitlöksbröd och koriander i vårt kök. Nea och Olof hade lagat varm getosttoast med honung. Sedan som huvudrätt en räksallad med rostad sötpotatis, färsk mango, smörstekt sparris och chili-lime-koriander marinerade räkor.. som efterrätt färsk annans med glass och gräddig chokladsås. Smarrigt värre, till efterrätten fick vi ett glas champagne då vi ville förgylla den här kalla regniga tisdagen lite extra.

Anledningen till kalaset var flera men bland annat gör jag stora förändringar i mitt yrkesliv. Jag får återkomma till det när allt är spikat och klart. Jag kan iallafall säga att just nu är jag inne i slutskedet av en två år lång process (med mig själv) som går ut på att sälja mitt älskade Hanssons som jag startat, utvecklat och drivit i 17 år.

Det är dags för mig att gå vidare i nya utmaningar, så här länge har jag aldrig jobbat på ett och samma ställe. Men fy tusan vad jobbigt det har varit att komma så här långt, det är som att karva av sig armen eller sälja bort sitt tonårsbarn.
Som egenföretagare kan man ju inte bara säga upp sig och gå, det är lite mer komplicerat än så.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails