lördag 4 oktober 2014

Att äta det sista gröna

För någon vecka sedan var jag och tackorna ute på promenad i markerna för att äta det sista gröna. Just den här hagen tog väldig stryk av sommarens torka, men i slutet på augusti hade den återhämtat sig hyfsat. Så pass att den tålde tramp av vassa små fårklövar.



Men den här dagen var vi ner i "skogen" vid sjön. Här är det kuperat och blandad växtlighet av sly, gräs och örter. Tackorna är inte här själv några längre stunder, de är alltid lite stissiga och på sin vakt när vi går hit. De måste nästan ha råkat ut för något här eller om det bara är allmänt spännande för dom. Det går en gång- och cykleväg alldeles bredvid så de kan ju ha blivit skrämda av någon hund eller liknande.

Här är Lotta vår äldsta tacka som var en av de vi köpte in när vi började med får för några år sedan, hon är född 2008. Vackra kloka tacka som ger oss så fina lamm år efter år. Men nu tänkte jag pensionera henne. Den här säsongen ska hon få gå tom och bara moppa sig som gammelmormor. Vi har sparat flera tackor efter henne.

Plötsligt bestämmer någon i flocken att nu får det räcka med spänning... och så går alla i rask takt bort från den läskiga "skogen" och tillbaka till det vanliga betet igen.

Sådana här gånger kan det gå undan, en börjar springa och så sätter hela gänget iväg. De är bra på att väja och springer inte omkull en med vilje men blir det spännande så får man se upp. Mitt vad det är så tappar man själv fotfästet och dråsar omkull. Bäst är att stå helt still och låta dom passera, jag hann med att ta några bilder iallafall.

3 kommentarer:

Annika sa...

Ett sånt kul inlägg! Man kan ju undra vad dom tänker egentligen när dom är där i "skogen". En helt annan sak: Känner du någon som broderar tennarmband? Ända sedan jag var tonåring (läänge sedan) har jag haft sådana, men numer är det svårt att få tag på. De flätade finns det gott om, men jag vill ha broderade. Tänker att du kanske har någon kontakt i dina trakter? /Annika

Annelie sa...

Hej Annika
Visst har jag det. Har köpt av Susanne Vikberg här i Boden. Hon har både flätade och broderade. Hennes hemsida har du här:
http://www.tenntradssmyckeriet.se/ Sedan är även Irkas tennsmycken välkänd, hennes hemsida är under ombildande såg jag så jag rekommenderar Susanne. Hoppas du hittar något fint, det är många som gör på hobbybasis men det är enklare att hitta vad man söker via en hemsida. /Annelie

Anonym sa...

Toppen! Tack!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails