fredag 19 december 2014

Rymlingar

Innan vi släppte  baggarna till tackorna i november så var de och sonderade terrängen helt på egen hand. En lördag förmiddag möttes jag av det här när jag var på väg ut med Atle.
Tre "gangsters" som mumsar ensilage och håller koll på tackorna som går i hagen omgärdad med elstängsel. Inga problem, de följde snällt med in i ladan till sin box. Det var bara det att efter ett tag var de tillbaka trots att jag kollat stängsel och spanat efter spår hur de tagit sig ut och kommit fram till att de hoppat som gaseller på något vis. Den här gången stannade jag kvar för att kika hur de gjorde. Lester vår stora lugna bagge travade snabbt iväg runt hörnet i deras vinterhage och dök sedan upp lugnt promenerandes utefter väggen med två följeslagare bakom sig. Det var inte den vägen han skulle komma ifall de hade hoppat över stängslet. I mitten står Bruse med rödfärg på sidorna.


Så jag fick leta bakåt i deras spår för att begripa hur de tagit sig ut. Hittade ett kryphål bokstavligt talat... De har krypit under ladan några meter för att sedan komma ut bakom en virkeshög på gaveln av ladan. Inte en väg man tänker att ett får ska ta då det är både trångt och skräpigt här under.


Här har Lester kommit på att man kan krypa ut om man hasar några meter under golvet, fiffigt va?
Möjligtvis har han vuxit upp på bete där det står någon gammal lada eller häbbre som lammen kunde krypa under för att få skugga och skydd undan regn och blåst.  I grannbyn ligger det en sådan lada vid vägen och både tackor och lamm i den hagen kryper under där för middagsvila trots att det är ganska trångt för dom vuxna.

Ingen av våra tidigare baggar har ens kommit på tanken att göra så här, de har inte ens hoppat över då de hade respekt för både elstängsel och vanligt stängsel.
Men den här baggruppen med finurlige Lester i spetsen hittar på både det ena och andra. Efter frånskiljningen tidigare i december hittade jag samtliga killar i tackornas stall en eftermiddag, då hade de hoppat över stängslet i sin hage och även tackornas elstängsel.

Efter den rymningen lämnade jag kvar lilla baggen Bruse för efterbetäckning medan Lester och bruna Putte fått stå inne i box under tiden. Men nu kan vi släppa ut dom i hagen som vi har höjt stängslet på rejält. Vid det här laget måste tackorna vara mindre intressanta då garanterat alla är betäckta. Det var ju så jag inte skulle ha det i år men men det blir inte alltid som man planerat.

Att vara månskensbonde med nytt jobb är inte den bästa kombinationen just nu särskilt som trädgårdsmästaren är småkrasslig i rygg och höft. Det ska bli skönt med några lediga dagar mellan jul och nyår, det ser jag verkligen framemot!


4 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! Vilken smarting, det verkar bli ett äventyr det här baggbytet...
Syrran

MrsUniversum sa...

Så intressant och kul att spionera på sina kluriga baggar - lite Kalle Blomkvist-aktigt :-)

Högagärde sa...

Sickena busar.
Önskar dig en riktigt fridfull jul och nyårshelg. Elisabeth

Annelie sa...

Ja eller hur syrran, lite oroande med tanke på att han lär bli både stor, bufflig OCH påhittig.

Jag kände mig verkligen som en detektiv när jag spionerade på dom och sedan smög runt i spårsnön och kröp över virkeshögar och annan bråte.

Jajjamen, riktiga busar, dessa tre kan bli gårdens ligister om vi inte ser upp. God fortsättning på helgen!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails