fredag 26 juni 2015

Fort nox, bagghagen säkrad.

Under försommaren är stängselbygge och reparation prioriterat, särskilt när det visar sig att man har stängsel med svaga punkter. En eftermiddag då jag kom hem från jobbet var alla tre baggarna på fel sida om stängslet dvs på den grönare sidan såklart.

Blev till att snabbt göra en ny hage med grönt bete samtidigt som jag förstärkte och lagade deras vinterhage. De hade lyckats buffla upp nätet och krypa in och ut lite hur de ville under dagen. Var bara tur att de inte anslutit sig till tackorna på andra sidan gården, eller kanske inte så mycket tur då alla tackor har lamm och inte brunstar just nu så de är ganska ointressanta.

Att jag upptäckte deras upptåg var att den här eftermiddagen då jag kom hem så kom de inte fram och hälsade när jag ropade på dom. Putte och Bruse stod snällt vid Lesters sida längst bort i hagen och bräkte uppfordrande. Stora fina Lester hade fastnat med huvudet och halsen i en maska då han skulle krypa tillbaka. Han satt fast rejält och hade nog gjort det ett bra tag.
De fick tillbringa följande dag inne i boxen medan jag ordnade nytt bete och lagade hagen.
Nu är vinterhagen stadig och förstärkt med överliggare plus eltrådar på insidan, det blev ett riktigt Fort Nox. Till hösten ska vi inte ha några pilska baggar rännandes runt knutarna som vi hade ifjol innan betäckningen. De har respekt för eltråden som tur är!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails