fredag 26 juni 2015

Midnatt i hagen.

Den här tiden på året betar tackorna verkligen dygnet runt, senare på säsongen när nattmörkret kommer så har de en längre vila på natten.


Men inte nu, här är klockan efter midnatt, det är svalt och torrt ute och alla äter av det frodiga gräset. Värsta anstormningen av knott och mygg har inte kommit igång ännu tack vare kylan. I mitten på juni hade vi bara 5-6 grader på nätterna.
Btw här ser man tydligt hur öronmärket är felplacerat, jag skulle ha klämt fast det ett snäpp ner på örat. Om det här lammet ska bli vuxen så får jag klippa upp märket i "viket" så örat får plats.

Det här är vallen som vi brände ner förnan på. Den blev verkligt grön och fin efter några veckor. Vi ska försöka bränna gammalt gräs på vallarna även nästa år. Resultatet blev verkligen bra, även tuvorna blev smakligare verkar det som.


Så fort jag är i hagen har jag några lamm runt benen, de är verkligen söta och nyfikna. Den här lilla tackan har slitit sönder örat så att märket lossnat. Antagligen när hon varit i foderhäcken och blivit klämd av någon vuxen, jag hittade märket i ströbädden och det tog ett tag innan jag hittade lammet som hörde till märket. Örat har läkt fint fast det blir flikigt, vi får beställa ett ersättningsmärket till andra örat istället.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails